Maar toen zei iemand: ‘Wat is hier nou nieuw aan?’
Ik dacht dat ik een helder verhaal vertelde. Maar toen zei iemand: ‘Wat is hier nou nieuw aan?’
Deze week presenteerden we de thema's uit de jaarplannen van Acantus aan al onze collega's. Het jaarplan is opgesteld met input vanuit de hele organisatie: collega's, teams en afdelingen. Elk jaar zoeken we naar een manier om dit helder samen te brengen en effectief uit te dragen.
Ook dit jaar willen we weer veel doen en het liefst alles tegelijk. Ik heb in verschillende sectoren gewerkt, maar als er één plek is waar er altijd ontzettend veel werk ligt, dan is het wel in de corporatiesector.
Als leidinggevenden kozen we ervoor om per afdeling korte, interactieve presentaties te geven aan wisselende groepen collega's. Zo konden we iedereen efficiënt informeren. Voor mij een ideale vorm, want ik hou ervan om te presenteren en te praten over onderwerpen waar ik verstand van heb of waar mijn teams mee bezig zijn.
Uiteraard was ik benieuwd hoe de collega's dit hadden ervaren, dus tijdens de gezamenlijke lunch na afloop vroeg ik wat rond.
Wat me direct (weer) opviel: iedereen hoort iets anders. Ook al denk je een glashelder verhaal te vertellen, iedereen interpreteert en verwerkt informatie op zijn eigen manier.
De reacties waren overwegend positief, zowel over de inhoud als de aanpak. Toch bleef één kritische opmerking hangen: "Wat is hier nou nieuw aan? Hier zijn we toch al jaren mee bezig?"
Eerlijk gezegd had ik daar niet direct een goed antwoord op. Ik had er simpelweg niet bij stilgestaan. ’s Avonds dacht ik er verder over na en trok ik voor mezelf een paar conclusies (weer wat geleerd!):
- Je hoeft niet altijd iets nieuws te doen om te innoveren of zaken beter te maken.
- Dat iets in het verleden niet is gelukt, betekent niet dat het nu ook niet zal lukken. We overschatten vaak het verleden en onderschatten de toekomst.
- Niet iedereen zal of wil begrijpen waar je mee bezig bent, of geloven dat het iets oplevert. Blijf desondanks de trein in beweging houden.
- Kritische feedback draait niet alleen om inhoud. Kijk naar de achtergrond en ervaring van degene die het signaal afgeeft, en bepaal dan pas wat je ermee doet.
En voor mijzelf: bereid je altijd voor op een aantal kritische vragen zodat je niet met je bek vol tanden staat.
Recent Posts






